Talepapir ved foretræde for Folketingets Trafikudvalg 22.11.
2018
Her er ca. 42.000 underskrifter, der er indsamlet primært i Danmark og Sverige hen over sommeren
2018.
https://www.change.org/p/nattog-i-nordeuropa
https://www.change.org/p/nattog-i-nordeuropa
Rejselysten i Skandinavien
er øget og vi ligger relativt langt fra resten af Europa. Det har givet
anledning til mange flere flyvninger, alt mens den klimavenlige mulighed for at
tage toget er blevet forringet, senest i november 2014, da det sidste nattog
sydpå blev lukket.
Interessen for at rejse
bæredygtigt er stigende. Flere og flere vil ikke flyve for klimaets skyld. I
2014 indsamlede vi 10.000 underskrifter mod lukningen af nattoget. Nu har vi på
en kortere periode samlet 42.000 underskrifter for en genetablering af nattog.
Vi gør udvalget opmærksom
på at:
- Der findes en operatør af nattog syd for grænsen, der er interesseret i at køre nattog til Kolding og København, i og med at østrigske ÖBB gerne vil udvide sit netværk af nattog i Europa fra 2022.
- DSB har i 2022 elektriske lokomotiver, der kan trække et nattog fra Hamborg til København via Kolding.
Vi beder jer i udvalget om
at:
- Bekræfte at der skal være klimavenlige alternativer til flyvning fra Danmark sydpå, og at tog skal være blandt disse alternativer.
- Bekræfte, at DSB’s kontrakt med staten stadig indeholder en mulighed for at etablere nattog sydpå fra Danmark, hvis der findes en operatør, der vil drive et tog i samarbejde med DSB.
- Sikre at Banedanmark kan og vil allokere den nødvendige sporkapacitet, såfremt en operatør måtte ønske at operere et nattog i Danmark til den tyske grænse via Kolding.
Endelig vil vi benytte
lejligheden til at foreslå udvalget at bede Ministeren om at udarbejde en kortlægning og lægge en strategi for at styrke mulighederne for at rejse langt med tog fra Danmark.
Godt initiativ! Hella Tvermoes
SvarSlet