onsdag den 24. oktober 2018

SJ Nattåg kunne køre i trekant Oslo-København-Stockholm

Af Poul Kattler
Med en ret simpel manøvre kunne det eksisterende SJ Nattåg fra Malmö til Stockholm udvides, så det kom til at inkludere både Oslo og København.
Forestil jer at toget fra Stockholm starter med at køre til Göteborg med to grupper vogne: Én til Malmö-København og én til Oslo. I Göteborg kunne det møde nattog fra hhv. Malmö-København og Oslo og bytte vogne (ingen på- eller afstigning). Og efter en time til rangering, så forlader tre tog Göteborg: Et til Oslo med vogne fra både Malmö-København og Stockholm, et til Malmö-København med vogne både fra Oslo og Stockholm og et til Stockholm med både vogne fra Malmö-København og Oslo.
På den måde er der kun brug for tre nattog på tre strækninger, i stedet for ellers seks tog.
Når jeg nævner København som slutdestination (og kun ophold i Malmö) så skyldes det muligheden for at forbedre forbindelserne sydpå til Tyskland. Nattoget fra Oslo / Stockholm skal så ankomme 20 minutter før EC-toget kører fra København til Hamborg.
Konkret: Hvad er der i vejen for at SJ Nattåg kan køre til København? Jeg ved at Öresundsbron kan give problemer, men ærlig talt, sådanne problemer må kunne blive løst. Kære læsere: Bidrag gerne til denne oplysning!
Der bør i disse nattog også være mulighed for at medtage cykler (med reservation).

1 kommentar:

  1. Poul,

    Det er et super godt forslag, og du har ikke engang nævnt de fordele der er ved, at mandskabet også kan bytte tog og dermed køre tilbage til udgangspunktet. Det betyder store besparelser til hotel og overtidsbetaling.

    Jeg ser et stort problem nemlig, at de svenske vogne er bygget efter svensk profil, der er større end det danske. Mig bekendt er øresundsforbindelsen bygget efter dansk profil, men jeg kan tage fejl. Men det behøver vel ikke være en uoverstigelig hindring. Kunne man ikke i første omgang nøjes med at køre til Malmø og derfra skifte til øresundstoget om morgenen? Hen ad vejen kunne der så anskaffes vogne efter dansk profil.

    Niels

    SvarSlet